Lansarea Ghidului „Practici recomandate în intervenția timpurie” și a platformei digitale LearnECD la USMF „Nicolae Testemițanu”
- 1 просмотр
Profesioniști din sănătate, educație și protecție socială vor avea posibilitatea să utilizeze resurse esențiale pentru sprijinirea serviciilor de dezvoltare timpurie și consolidarea intervenției timpurii în copilărie în Republica Moldova – Ghidul „Practici recomandate în intervenția timpurie” și platforma digitală LearnECD. Cele două resurse au fost lansate la Universitatea de Stat de Medicină și Farmacie „Nicolae Testemițanu” din Republica Moldova, pe data de 21 noiembrie 2025, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Copii (UNICEF), Institutul Mamei și Copilului și Institutul Național de Intervenție Timpurie în Copilărie „Voinicel” (INITC).
Prim-prorectorul Olga Cernețchi a menționat că evenimentul reprezintă un pas important în consolidarea practicii intervenției timpurii și în promovarea utilizării resurselor digitale pentru formarea specialiștilor. Universitatea se aliniază angajamentelor asumate prin Memorandumul de înțelegere, încheiat în anul 2024 cu UNICEF, ce prevede fortificarea sistemului de intervenție timpurie prin dezvoltarea programelor de formare profesională și introducerea instrumentelor bazate pe dovezi științifice în practică.
„În acest context, am lansat programul de master de profesionalizare Intervenție timpurie în copilărie, ce oferă o formare integrată profesioniștilor din sectoarele medical, social și psihopedagogic, pregătindu-i pentru intervenții complexe și coordonate. În prezent, programul de master derulează cursuri și module practice dedicate identificării timpurii, evaluării funcționale și intervențiilor centrate pe nevoile copilului. De asemenea, include stagii practice și colaborări interprofesionale, iar primii absolvenți ai programului vor fi în 2026”, a afirmat prim-prorectorul Olga Cernețchi.
Totodată, formarea profesională în domeniul intervenției timpurii este oferită și medicilor rezidenți în specialitățile Pediatrie și Medicină de familie, iar subiecte relevante sunt integrate și în programele de educație medicală continuă. Prin urmare, scopul nostru este să formăm profesioniști care dețin atât cunoștințele teoretice, cât și abilitățile practice necesare identificării timpurii și acordării asistenței adecvate copiilor cu tulburări de dezvoltare, inclusiv copiilor cu dizabilități.
„Familiile trebuie să știe că sprijinul este disponibil, iar profesioniștii trebuie să se simtă pregătiți și încrezători să colaboreze între sectoare, deoarece dezvoltarea și intervenția timpurie în copilărie are succes doar atunci când sănătatea, educația și protecția socială acționează ca un singur sistem în jurul copilului și al familiei”, a menționat Maha Damaj, Reprezentanta UNICEF în Republica Moldova.
La conferința de lansare au participat reprezentanți ai Ministerului Sănătății, Ministerului Educației și Cercetării, și ai Ministerului Muncii și Protecției Sociale. Evenimentul a reunit peste 100 de participanți – reprezentanți guvernamentali și neguvernamentali, cadre didactice, studenți, experți internaționali, organizații partenere și profesioniști din diverse domenii.
Ghidul „Practici recomandate în intervenția timpurie” este elaborat de Asociația Europeană pentru Intervenție Timpurie în Copilărie “EurlyAid” și disponibil în limba română, a fost revizuit și adaptat de UNICEF Moldova în parteneriat cu specialiștii INITC „Voinicel”. Documentul oferă orientări practice pentru specialiștii în intervenția timpurie, promovând un model transdisciplinar de colaborare între domeniile sănătate, educație și protecție socială, utilizarea unui limbaj profesional comun și aplicarea unor standarde unitare în lucrul cu copiii mici și familiile lor.
Platforma LearnECD, dezvoltată de Biroul Regional UNICEF pentru Europa și Asia Centrală și adaptată la contextul național de UNICEF în parteneriat cu specialiști de la Institutul Mamei și Copilului și ai Societății de Pediatrie, oferă formare profesională on-line și gratuită pentru specialiști din sănătate, educație timpurie, protecția copilului, precum și pentru studenți și cadre didactice. Aceasta conține 32 de module bazate pe dovezi – de la vizite la domiciliu și îngrijire receptivă până la intervenție timpurie, dezvoltarea timpurie a copilului și sprijinirea familiilor cu copii mici.
Ghidul și platforma LearnECD sunt adaptate la Planul național de extindere a serviciilor de intervenție timpurie pentru anii 2024-2027 și sprijină dezvoltarea unui sistem coordonat, centrat pe familie, în care profesioniștii din sănătate, educație și protecție socială colaborează eficient.
Ghidul și platforma au fost traduse, redactate și adaptate la contextul local cu suportul specialiștilor naționali și cu sprijinul financiar al Guvernului Republicii Coreea și al Biroului pentru Populație, Refugiați și Migrație al Departamentului de Stat al SUA.
Preluarea informației de pe site-ul USMF „Nicolae Testemițanu” poate fi efectuată doar cu indicarea obligatorie a sursei și a linkului direct accesat pe www.usmf.md.
Comentarii